Arbetar du med e-handel och vill ta din Metaannonsering till nästa nivå? Då är ett steg i rätt riktning att börja annonsera produktsegment. Ett smidigt och effektivt sätt att rikta delar av ditt sortiment mot en målgrupp. Allt du behöver i tillägg till ditt annonseringskonto är pixel och en produktkatalog kopplad till ditt konto.

3 minuters läsning

Att annonsera mot ett produktsegment innebär helt enkelt att du skapar en unik uppsättning av produkter inom din katalog. Segmentet/uppsättningen kan du sedan använda för att skapa annonser där Meta plockar bilder, priser och namn direkt ur katalogen.

Vad är då fördelarna?

1. Spara tid

Genom att Meta plockar ut namn, pris och bild ur katalogen behöver du inte fylla i lika mycket information när du skapar annonsen. Du slipper göra en annons till varje produkt och kan välja mellan att annonsen visas med en bild/video, en karusell eller samling. (Vill du inte ens välja hur annonsen visas kan du använda Advantage + funktionen och låta Meta styra det åt dig.)

2. Undvik irrelevanta annonser

Du behöver själv inte hålla koll på om en produkt är slut i lager. Meta känner genom uppgifterna i katalogen av om en vara är slut och denna visas helt enkelt inte. Du undviker därmed att någon blir intresserad av en vara som vid nästa klick visar sig vara slut.

3. Samma innehåll oavsett enhet

Genom att välja att annonsera produktsegment dynamiskt visas annonserna helt oberoende av om kunden sitter vid en dator, surfplatta eller smartphone. Resultatet blir ett mycket effektivt sätt att driva trafik.

4. Mer relevanta annonser

Om du väljer att använda funktionen för Advantage + (Metas nya samlingsnamn för dynamisk annonsering) visas produkterna i ditt segment enbart för personer som är intresserade av just den produkten.

5. Återmarknadsför genom retargeting

Vill du nå de personer som redan visat ett intresse för dina produkter? Då är retargeting ett effektivt sätt att nå dem på. Genom att på AdSet-nivå välja att återmarknadsföra mot personer som tidigare visat ett intresse kan du till exempel inrikta dig mot att visa dina produkter för de som lagt en produkt i varukorgen men inte köpt eller mot de som visat en vara men inte köpt.

Tycker du att det låter krångligt och att du inte har tiden eller kunskapen? Inga problem, då finns vi här för att hjälpa dig komma i gång eller så kan du överlåta oss att sköta annonseringen åt dig.

Vill du ha hjälp med din Metaannonsering?

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss! Eller ring oss direkt på: 033-10 30 50