5 tips till era kampanjmail

E-mailmarknadsföring kan vara ett riktigt effektivt sätt att sälja sina produkter eller tjänster genom. Har man en stor lista med e-mailadresser så kan man sitta på en riktig guldgruva för försäljning. OM man gör sina kampanjmail bra. Ändå är det många som kämpar med sina kampanjmail utan någon vidare utdelning.

Vi har gjort en lista med 5 tips att tänka på och prova i era kampanjmail framöver för en effektivare och mer lönsam e-postmarknadsföring!

  1. En tydlig och enkel ämnesrad som fångar mottagarens uppmärksamhet och lockar att öppna mailet. Det är lätt att försvinna i mängden bland kampanj- och nyhetsmail i folks inkorgar. Med en alldeles för generell ämnesrad kommer du garanterat att göra det, och med stor risk kastas rakt i skräpposten. En bra ämnesrad bör vara relevant personlig och specifik på en och samma gång.
  2. En personlig avsändare kan faktisk öka öppningsgraden på dina mail. De flesta sorterar inte bort skräpmail lika snabbt om mailet kommer från en personlig mailadress som om mailet kommer från ett företags info-, marknad-, eller supportmail. Testa att låta någon person i teamet stå som avsändare och se om öppningsgraden ökar något!
  3. Var konsekvent med er varumärkesdesign i kampanjmailen så att det inte finns någon tvekan om vem som är mailets avsändare för en trogen kund. Har man en gång börjar gilla era mail kommer beslutet att behålla mailet gå snabbare och lättare om man genast känner igen ditt varumärke som avsändare. Detta innebär naturligtvis att din logo alltid ska finnas med klart och tydligt också.
  4. Förklara ert erbjudande i rätt ordning! Börja med ert varför, inte ert vad. Med det menar vi att steg ett är att tala om varför ert erbjudande passar just din kund så bra precis nu. Vad som är ert erbjudande kommer i nästa steg. För det är när man blir påmind om att man har något att lösa som man börjar tänka på HUR man ska lösa det.
  5. Uppenbar och tydlig CTA (call to action). Använd väl synliga knappar som är tydliga med en uppmaning. Till exempel ”Ladda ner gratis”, ”Boka”, ”Beställ ditt eget ex” etc. Lägg också till en deadline för att bli ännu mer effektiv med din CTA, till exempel ”Ladda ner gratis innan kl 22.00”, ”Boka idag för att få plats”, ”Beställ ditt eget ex senast söndag” osv. Tänk på att vara tydlig i ert CTA och anknyta till det faktiska erbjudandet. Hellre ett ord för mycket än ett för lite.