Hantera era öppettider i Google Business

Inom det närmsta halvåret kommer Google att ändra öppettiderna på 20 miljoner Business-konton (före detta MyBusiness). Detta görs genom maskinlärning och AI, som en del av deras projekt att skapa en självuppdaterande karta. Google vill helt enkelt förbättra precisionen och noggrannheten i sitt lokala index, som påverkats av inte minst COVID-19, vilket inte är fel. Dock kan det bli tokigt på vägen, så det är nu läge att ta kontroll över era öppettider!

Hur ska det gå det till?

Google nämner flera olika sätt de planerar att genomföra projektet på. Några exempel är att använda AI-systemet Duplex för att ringa upp affärsägarna och fråga om öppettider. Eller att be lokala guider (så kallade ”local guides” på Google) verifiera öppettiderna. Båda alternativen kan fungera om rätt personer tillfrågas.

Google uppger också att de kommer att titta på närliggande verksamheters öppettider och utgå från dessa för att förutsäga vilka öppettider som gäller för den typ av verksamhet som bedrivs. Det innebär att Kalles bilverkstad, som är öppet kvällar och helger, kan få samma öppettider som Johannas bilservice som har öppet vardagar 8–17. Bara för att de ligger nära varandra och verkar inom samma typ av verksamhet.

Google nämner också alternativet att hämta information från Street View, vilket sällan uppdateras och kan innebära att de eventuella öppettider som visas är mer än ett år gamla.

Hur tar man kontroll?

Det finns några sätt att visa för Google att man har kontroll på sina öppettider och inte behöver deras assistans.

  • Se till att öppettiderna är uppdaterade och aktuella
  • Kontrollera, manuellt, att Google inte har ändrat tiderna. Rekommenderas att göras med jämna mellanrum, minst varannan månad. På så sätt kan ni acceptera eller neka ändringsförslagen.
  • Gör gärna en ändring i öppettiderna, även om det är en liten sådan. Kanske kan ni redan nu lägga in öppettider för någon kommande helgdag? Genom denna ändring ser Google att ni planerar och har koll.
  • Om ni har en verksamhet där ni möter människor, till exempel en butik eller en restaurang – se till att era öppettider står klart och tydligt utanför (ifall att en Google-bil skulle köra förbi).

Håll er Business levande!

Google uppmanar genom det här projektet till att hålla den lokala listningen via Business levande och uppdaterad. Lokal listning genom Business är alltså inte något man kan genomföra en gång och sedan låta falla i glömska.

  • Att inte uppdatera öppettider eller annan relevant information, eller att inte ha en lokal listning, kan leda till negativa omdömen – vilket i sin tur påverkar såväl potentiella blivande kunder som konverteringar och transaktioner negativt. Kundvård och kundrelationer är den största anledningen till att ta kontroll över er Business!
  • Tänk på att det inte bara är Google som kan påverka öppettider och relevant information på er lokala listning. Även konkurrenter och spammare kan föreslå ändringar, och då gäller det att ni är aktiva och noterar samt hanterar detta!
  • Lokal synlighet är inte längre statisk á la Gula Sidorna i telefonkatalogen. Numera finns det många möjligheter till synlighet och interaktion. Missa inte att finnas där – era konkurrenter kanske redan jobbar aktivt!

Har dygnet för få timmar?

Ibland räcker inte dygnets timmar till, och tiden att hålla sig á jour och vara proaktiv kanske saknas. Det är därför vi på Remarket finns här för er! Slå oss en signal så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er att ta kontroll över er Google Business och öka er lokala synlighet.