Nu kan du schemalägga dina Instagram-inlägg med Facebooks Creative Studio

Att Instagram har vuxit som marknadsföringskanal för massvis av företag de senaste åren har inte undgått många som jobbar med någon form av digital marknadsföring. Men att schemalägga ett Instagram-flöde har varit krångligt och tidskrävande för många digitala marknadsförare, social media managers och influencers, trots tappra försök till gränssnitt från tredjepartsleverantörer som liksom fallit vid målsnöret i många fall.

Visserligen har det funnits många alternativ som har möjliggjort en bra planering, översikt, schemaläggning och statistik. Men de flesta lösningar har inneburit att man ändå måste göra en manuell handpåläggning för att inlägget faktiskt ska publiceras. Även efter att Facebook uppdaterade Instagrams API kvarstod dessa problem på många håll.

Schemaläggning direkt i Facebooks Creative Studio

Men nyligen möttes vi av den glada nyheten att Facebook byggt in funktionen att kunna schemalägga sitt Instagramflöde i Creative Studio, som är ett av Facebooks egna verktyg. Äntligen finns ett verktyg som kan underlätta vardagen för väldigt många som jobbar med sociala medier på ett eller annat sätt. Att det dessutom är ett av Facebooks egna verktyg som erbjuder den möjligheten är en fin bonus. Ju mer vi kan göra på ett och samma ställe, desto effektivare kan vi vara i vårt arbete.

Kom igång med schemaläggning via Facebook

Vad du behöver för att komma igång är ett Business-konto på Facebook, en Facebook-sida till ditt företag och ett Instagram-konto för företag. Creative Studio når du via Facebook Business och när du kopplat ditt Instagramkonto kan du sätta igång att posta och schemalägga dina Instagram-inlägg via Facebook.