Sökmotoroptimering – SEO

Sökmotoroptimering handlar om att få en webbplats att bli mer synlig i sökmotorer såsom Google. Genom att ha en väl optimerad webbplats som hävdar sig bra placeringsmässigt kan man få fördelar gentemot konkurrenterna. Att synas på relevanta sökord och fraser innebär att dina besökare lättare hittar rätt.

Vid en optimering är det viktigt att tänka på

  • Webbplatsens struktur ”on site”
  • Optimering av innehåll ”on page”
  • Länkar mot din sida ”off page”
  • Användarvänlighet
Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att göra en webbplats bättre. Genom att göra en korrekt struktur av kod och innehåll samt förbättra användarvänlighet ges en ökad chans till ett bra resultat i den organiska träfflistan (även kallad SERP).
Viktigt att tänka på när du skall optimera din webbplats är vad som är bäst för dess besökare. T.ex. texter, bilder, erbjudanden, användarvänlighet etc. Det talas ofta om vikten av topplaceringar i det ”organiska söket”, men en bra placering utan konvertering är ju inte det ultimata. Självklart vill man få resultat som uppfyller de mål man satt.

SEO, en kostnadseffektiv investering

De flesta företag får den klart största delen av sina besökare från Google. Då borde det naturliga valet vara att satsa en större del av sin onlinebudget på att synas där. Faktum är att i många fall så lägger företag en mindre del på SEO än vad de borde, SEO är en kostnadseffektiv och i de flesta fall en mer lönsam investering än andra typer av marknadsföring.
När man väl valt att optimera sin webbplats skall man vara medveten om att det är en långsiktig satsning. Idag är konkurrensen tuff och det tar tid att nå ett bra resultat. Vi brukar säga att den bästa säljaren är en väl optimerad webbplats. Du kanske undrar varför?
  • Webbplatsen finns alltid där när någon potentiell kund söker era produkter eller tjänster
  • Den kan presentera hela er produkt/tjänsteportfölj
  • Arbetar 24 timmar/dygn, sju dagar/vecka 365 dagar/år
  • En otroligt prisvärd marknadsföringskanal när den väl är optimerad
Sökmotoroptimering kan dock inte fullt ut ersätta en säljare. Relationer byggs mellan individer. Däremot kan SEO hjälpa dina säljare med leadsgenerering (intresseanmälningar, nedladdade broschyrer osv) för en ökad försäljning. Att arbeta med SEO kräver ett stort engagemang och är pågående process så länge webbplatsen lever.

Vilka är då de största anledningarna att välja sökmotoroptimering?

Konverteringsgraden är hög då personer aktivt sökt efter en vara eller tjänst, därför gäller det att vara valbar, syns man inte så finns man inte! Sökmotoroptimering är väldigt kostnadseffektivt och ger en hög ROI jämfört med de flesta andra marknadsföringskanaler.
Det finns många webbplatser som med ganska enkel optimering skulle kunna få många fler besökare från Google. De är designade och utvecklade på ett sådant sätt att sökmotorerna inte bedömer dem som relevanta, helt enkelt felgjorda.

Vill du börja på egen hand, se till att börja i rätt ände. T ex att läsa Googles egna handbok för grundläggande SEO, här finns den på engelska.
Vill man grotta ned sig på djupet finns en pdf kring Google Search Quality Guidelines att hämta här.